Wednesday, 31 October 2012

Lompat Tali

    Selain aktiviti Farklet dapat meningkatkan daya tahan kardiovaskular, lompat tali juga dapat meningkatkan daya tahan kardiovaskular.

    Kita boleh melakukan aktiviti lompat tali di mana-mana sahaja. Di samping itu, aktiviti lompat tali boleh dijalankan secara individu, berpasangan atau berkumpulan dalam bebas atau berstesen.


    Lompat tali bukan sahaja dapat meningkatkan daya tahan kardiovaskular, ia juga boleh mengekalkan berat badan kita. Untuk mendapat kesan yang optimum, kita mesti menlakukanya secara berterusan sekurang-kurangnya 10 minit dan 3 kali setiap minggu dengan setiap hari 30 minit.


    Terdapat pelbagai gaya lompat tali. Contohnya,melompat ke sisi dari belakang, setempat atau sambil bergerak. Lompatan juga boleh dilakukan dengan ayunan tali dari hadapan atau belakang.







    Rakan-rakan, marilah melakukan aktiviti ini setiap hari.



4 comments:

  1. memang, sukan baik untuk kesihatan..

    ReplyDelete
  2. Lompat tali adalah salah satu kemahiran yang perlu diperlajari oleh murid Tahun 2, mereka memang seronok memainnya.

    ReplyDelete
  3. Aktiviti sukan yang baik untuk kesihatan kita.

    ReplyDelete
  4. murid perempuan paling suka permainan ini!

    ReplyDelete